Prima   -  Presa   -  Noutăți - ,,ADR Sud trebuie să monitorizeze realizarea investițiilor pînă la sfîrșit, pînă la racordarea finală a consumatorilor în cadrul proiectelor finanțate din FNDR"

,,ADR Sud trebuie să monitorizeze realizarea investițiilor pînă la sfîrșit, pînă la racordarea finală a consumatorilor în cadrul proiectelor finanțate din FNDR"

   
28.03.2013   1039 Accesări  

,,ADR Sud trebuie să monitorizeze realizarea investițiilor pînă la sfîrșit, pînă la racordarea finală a consumatorilor în cadrul proiectelor finanțate din FNDR", aceasta este una din recomandările grupurilor de lucru din cadrul Cluster Clubului în domeniul dezvoltării regionale ,,Cooperare intercomunitară pentru dezvoltare regională durabilă” desfășurat la începutul lunii martie curent la Cahul. Evenimentul a fost organizat de către Centrul Regional CONTACT-Cahul în colaborare cu Agenția de Cooperare Internaționala a Germaniei (GIZ),  Consiliul Raional Cahul, Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) și ADR Sud. Scopul principal a fost acela de a crea condiții pentru discutarea rolului cooperării intercomunitare pentru dezvoltarea durabilă a Regiunii de Dezvoltare Sud  și oportunităților oferite de acest proces (pe exemplul raionului Cahul).

Au participat 51 persoane dintre care 21 primari din raioanele Cahul, Cantemir și Leova,  7 reprezentanți ai CR Cahul, Cantemir și Leova, 10 persoane din partea societății civile, reprezentanți ÎM "Apă-Canal Cahul", ai Universității de Stat "B.P.Hașdeu" Cahul,  șeful Agenției Ecologice Cahul, consilieri raionali, reprezentanți ai Agenției de Cooperare Internaționala a Germaniei (GIZ),  experți CALM, experți GIZ, mass-media.

În urma discuțiilor au fost elaborate un șir de constatări bazate pe experiența de cooperare intercomunitară din raionul Cahul,  care au stat la baza unui set de propuneri pentru intensificarea cooperării intercomunitare în raionul Cahul și impulsionarea acestui proces în alte raioane din Regiunea de Dezvoltare Sud. Aceste propuneri sunt adresate Autorităților Publice Locale de nivelul I, Autorităților Publice Locale de nivelul II, Consiliului de Dezvoltare Regională Sud și Agenției de Dezvoltare Regională Sud.


Grup III de lucru a propus un șir de recomandări pentru reprezentanții Consiliului de Dezvoltare Regională Sud și Agenția de Dezvoltare Regională Sud

  •  „Descentralizarea" Agenției de Dezvoltare Regională Sud prin angajarea unor persoane în raioanele regiunii de sud pentru îmbunătățirea comunicării și cooperării cu componentele regiunii;
  • Consolidarea rolului Consiliilor de Dezvoltare Regională, în cazul dat al CDR Sud, în luarea deciziilor, sporirea puterii de acțiune a deciziilor CRD Sud  și amplificarea funcției de coordonare a dezvoltării în regiune;
  •  Realizarea atribuției ADR privind promovarea cooperării inter- și intra comunitare. Numărul activităților organizate de ADR Sud în acest domeniu este infim și această instituție nu își realizează pe deplin sarcinile pe acest domeniu.
  •  Pentru a planifica activitățile de stimulare a cooperării intercomunitare ADR Sud trebuie să consulte în regiuni necesitățile autorităților publice în cooperarea intercomunitară;
  • ADR trebuie să faciliteze și să asigure cooperarea autorităților publice locale din regiune;
  • Ședințele CRD ar trebui sa fie publice, la ora actuală daca vreo instituție dorește să participe trebuie să aibă acordul prealabil al președintelui CRD, iar participarea poate fi acceptată doar atunci cînd se discută chestiuni pentru care instituția are un anumit interes direct;
  • Membrii CRD nu sunt suficient documentați cu privire la cadrul legal si posibilitățile reale de a acționa în regiune;
  •  CRD nu își planifică  ședințe de lucru și discuții privind realizarea atribuțiilor sale cum ar fi acea colaborare cu alte consilii regionale din țara și străinătate, de a veni cu propuneri la Consiliul National pentru îmbunătățirea legislației, formarea și implementarea de scheme de parteneriat public-privat, cu idei de proiecte regionale de dezvoltare de amploare;
  •  Oferirea unei mai mari flexibilități privind implementarea unor proiecte regionale în cazul apariției unor modificări a proiectelor;
  •  ADR trebuie să-și dezvolte capacitățile pentru a atrage alte fonduri și investiții în regiune, inclusiv promovarea investițiilor remitențelor în sectorul real;
  • ADR trebuie să asigure monitorizarea și realizarea investițiilor pînă la sfîrșit, adică pînă la racordarea finală a consumatorilor în cadrul proiectelor finanțate din FNDR.

Grup II pentru Autoritățile Publice Locale de nivelul II

  • Consiliile Raionale trebuie să studieze situația din localitățile raionului și să elaboreze un tablou clar ce localități dispun de studii de pre- și fezabilitate,  proiecte tehnice pe domenii, cîte din ele sunt elaborate și care sunt deja implementate;
  • Se recomandă APL de nivel II și I ca în procesul de elaborare a documentelor tehnice de proiectare să organizeze întîlniri lunare cu contractorii acestor servicii pentru a discuta necesitățile și așteptările APL, astfel ca aceste documente să reflecte pe deplin interesele localităților;
  • Crearea unor comisii pentru expertizarea și evaluarea corespunderii proiectelor din UAT de nivel I prevederilor strategiilor de dezvoltare raională și regională din Regiunea de Dezvoltare Sud;
  • Intensificarea activității Consiliilor raionale în vederea promovării principiilor și valorilor cooperării intercomunitare bazate pe clusterizare în rîndul instituțiilor desconcentrate  (Centrele de Medicină Preventivă) pentru a abordare comună a dezvoltării;
  •  Informarea mai largă a APL de nivel I prin sursele disponibile ale APL de nivel II privind noile tendințe în dezvoltare locală și regională, posibilități de cooperare regională și transfrontalieră, concursuri de granturi și oportunități de finanțare;
  • Implicarea activă, inclusiv financiară,  a Consiliilor Raionale în elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru dezvoltarea serviciilor în localitățile rurale;
  • Identificarea resurselor financiare pentru punerea în aplicare a documentelor tehnice și implementarea proiectelor de dezvoltare în raion;
  •  APL de nivel II și I trebuie să asigure menținerea legăturilor cu comunitatea, deoarece doar participarea comunitară poate servi ca argument al legitimității acțiunilor APL;
  • Deoarece cooperarea intercomunitară este un domeniu nou și încă neexperimentat în politica dezvoltării regionale din Republica Moldova este necesar ca toate structurile și instituțiile implicate să se clarifice asupra conceptelor, să aibă o abordare unică a domeniului ca să nu existe o "bilbîială conceptuală" și o abordare ambiguă;

Grup I de lucru pentru Autoritățile Publice Locale de nivelul I

  •  Înainte de a se lansa în acțiuni de cooperare intercomunitară este necesar ca reprezentanții instituțiilor să se cunoască bine, să comunice eficient, să fie implicați în activitățile organizate pe domeniul cooperării și să aibă un dialog consecvent;
  •  Necesitatea serviciului care urmează a fi creat să fie discutată și analizată cu populația localităților;
  •  Primarul localității trebuie să lucreze cu consilierii pentru ca, în primul rînd, aceștia să fie principalii promotori în crearea unui serviciu calitativ și mesagerii schimbării în localitate, astfel ca semnarea unui acord de cooperare intercomunitară să fie un proces conștient și responsabil;
  • APL-urile trebuie să dețină informații concrete în domeniul în care urmează să se coopereze.  De exemplu, dacă cooperarea se va realiza în domeniul aprovizionării cu apă potabilă este necesar să se facă o inventariere a surselor de alimentare cu apă existente în localități, să se restabilească pașapoartele sondelor și alte documente relevante;
  •  APL-urile care au creat servicii trebuie să învețe despre managementul serviciilor și modul de dezvoltare a acestora;
  •  APL trebuie să identifice o abordare la nivel local a modului de conectare a reprezentanților păturilor vulnerabile la serviciile nou create, studiind și utilizând experiențe pozitive din acest domeniu (plata conectării în rate, acoperirea cheltuielilor din bugetul local, acoperirea parțială a cheltuielilor pentru grupurile marginalizate de către ceilalți locuitori...)
  •  Pentru a avea o conexiune directă cu cetățenii și a asigura comunicarea cu localitatea este bine (în baza practicii satului Roșu) să fie create comitete de inițiativă locală, care activează în diferite sectoare ale satului sau pe mahalale;
  • Se recomandă, de asemenea, organizarea unor evenimente comunitare de tipul: dezbateri publice sau audieri publice pentru discutarea proiectelor de investiții, a metodelor de colectare a contribuțiilor din partea populației sau altor subiecte de interes public;
  • Eficientizarea activității presatorilor mici de servicii în contextul dezvoltării regionale se realizează prin transmiterea în gestiune a serviciului unui operator regional puternic. APL din raion să participe la întîlnirile și Cluburile de discuții organizate cu experți naționali și internaționali pentru cercetarea posibilităților de transmitere a serviciului de aprovizionare cu apă și canalizare, cît și pentru identificarea modalităților prin care  APL să asigure monitorizarea și controlul calității serviciului;
  •  La faza de pregătire pentru cooperarea intercomunitară se propune asocierea primară la nivel de localitate a consumatorilor pe domenii (constituirea asociațiilor utilizatorilor de apă, care activează în baza unui statut sau regulament aprobat);
  • Reprezentanții APL din r-l Cahul care au acumulat deja o anumită experiență în proiecte intercomunitare să ofere sprijin și împreună cu experții CALM să participe la elaborarea recomandărilor și a ideilor pentru inițiative legislative de ajustare a cadrului legal la cerințele actuale din domeniul cooperării intercomunitare. În același timp, să fie identificată posibilitatea elaborării unor ghiduri și recomandări pentru APL în domeniul cooperării intercomunitare;
  •  APL -urile să atragă ONG-urile comunitare și să organizeze în comun cu societatea civilă  presiunii pentru promovarea inițiativelor legislative din domeniul cooperării intercomunitare;
  • APL de nivel I trebuie să-și stabilească un portofoliu de idei de proiecte care necesită a fi dezvoltate în localități. În același timp, necesită a fi identificate domeniile în care autoritățile publice trebuie să-și dezvolte capacitățile pentru a realiza proiectele cu succes (energie regenerabilă sau alte domenii noi de intervenție);

Cluster Clubul în domeniul dezvoltării regionale a fost organizat în cadrul proiectului "DE LA DEZVOLTAREA LOCALÄ‚ - LA DEZVOLTAREA REGIONALÄ‚ A REPUBLICII MOLDOVA",  implementat de CRAION CONTACT-Cahul, în cadrul  Programului "Consolidarea Societății Civile în Moldova".