Prima   -  Presa   -  Noutăți - Reabilitarea zonei ,,Lacul Sărat„ din Cahul, stagnează

Reabilitarea zonei ,,Lacul Sărat„ din Cahul, stagnează

   
29.03.2013   2513 Accesări  

În data de 29 martie curent, în cadrul ADR Sud a avut loc ședința de lucru cu privire la soluționarea problemelor care trenează implementarea proiectului ,,Reabilitarea zonei de odihnă și agrement Lacul Sărat din Cahul". În cadrul ședinței au fost analizate și discutate problemele și factorii care împiedică implementarea proiectului și au fost desemnați responsabilii de proiect din partea Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor(MDRC), Primăriei or. Cahul și Agenției de Dezvoltare Regională Sud(ADR Sud).

La ședință au fost prezenți reprezentanții Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor: Directorul direcției generale dezvoltare regională, Valerian Bânzaru, șeful direcției politică și cooperare regională, Dorin Andros, șeful Direcției relații cu instituțiile de dezvoltare regională, Sergiu Cecan, reprezentanții ADR Sud, primarul și viceprimarul de Cahul și antreprenor.

În cadrul ședinței au fost analizate și discutate problemele și factorii care împiedică implementarea proiectului și au fost desemnați responsabilii de proiect din partea instituțiilor implicae în procesul de implementare a proiectului. În sarcina Primăriei or. Cahul a fost pusă obținerea, în timp cît mai restrâns, a autorizației de folosire a resurselor minerale de la AGEOM. Autorizația este necesară pentru a se iniția, după caz, lucrările de reproiectare a sondei. Primăria mai este responsabilă de coordonarea recalculării costului de deviz în concordanță cu raportul Î.S. "Incercom" cu proiectantul. 

Primăria or. Cahul va soluționa problema evacuării apelor pluviale din lac, pentru care au fost pregătite toate documentele necesare (s-a elaborat proiectul tehnic, au fost eliberate avizele serviciilor desconcentrate. La moment autoritățile de la Cahul sunt în căutarea surselor financiare. Costul total al proiectului constituie circa 1 500 000 lei). Totodată, se vor efectua lucrări de restabilire a rețelei existente de evacuare a apelor pluviale, ca o soluție temporară ce ar permite reînceperea lucrărilor de construcție a fundației lacului.

Pe data de 2 aprilie este preconizată petrecerea unei ședințe în cadrul MDRC, cu prezența reprezentanților ADR Sud, Primăriei or. Cahul, Agentiei de stat pentru geologie din Republica Moldova (AGEOM), Expeditia Hidrogeologică din Moldova (EHGEOM), Ministerului Mediului, și alți actori implicați în procesul de forare a sondei.

ADR Sud reamintește că proiectul ,,Reabilitarea zonei de odihnă și agrement Lacul Sărat" din Cahul a fost acceptat spre finanțare, din Fondul Național de Dezvoltare Regională, în anul 2011 iar lucrările de reamenajare au început în luna mai, 2012. În procesul de curățare a Lacului Sărat au fost descoperite  izvoare subterane care au împiedicat  evacuarea totală a apelor din lac, lucru ce a dus la tergiversarea executării lucrărilor. De asemenea, în caietele de sarcini au fost depistate neconformități dintre volumele indicate și volumele reale ale lucrărilor. Proiectul tehnic a fost supus reexaminării. În urma reexaminării proiectului a fost încheiat un acord adițional care a majorat valoarea lucrărilor  de la 7 229 000 milioane lei până la 9 396 730 milioane lei.

O altă dificultate semnificativă ține de faptul că forarea sondei arteziene nu a fost coordonată cu Agentia de stat pentru geologie din Republica Moldova(AGEOM). Acest fapt nu a permis execuția lucrărilor de forare a sondei. Primăria orașului Cahul, în calitate de beneficiar, a semnat un contract cu compania EHGEOM ,,I.S. Expeditia Hidrogeologica din Moldova”, prin care cea din urmă și-a asumat responsabilitatea de a identifica sonda conservată în anii '80 ai secolului trecut. Compania contractată a reușit să identifice una din sondele forate și tamponate și a constatat că aceasta nu este funcționabilă și nu va putea fi restaurată. S-a decis în acest caz forarea unei noi sonde, acest lucru fiind posibl după obținerea autorizațiilor necesare.