print
Fructe și pomușoare de înaltă calitate și investiția în marketing – unica șansă pentru producătorii moldoveni
27.11.2018
954 Accesări

La Chișinău s-a desfășurat astăzi, o conferință națională, la care s-a discutat despre necesitatea sporirii calității fructelor și pomușoarelor din țara noastră, inclusiv, necesitatea investiției în marketing, pentru a cuceri noi piețe de desfacere. De asemenea, experți naționali și internaționali, participanți la eveniment au vorbit despre potențialul și perspectivele economice, provocările sectorului, cerințele și specificul piețelor externe, noile tehnologii de producere, depozitare și ambalare a fructelor și pomușoarelor.

La conferință a participat, ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Nicolae Ciubuc, care a  menționat în mesajul adresat participanților că: "În acest an, producția globală de fructe a crescut. Cererea pentru merele moldovenești este în scădere, deoarece importatorii deja își cultivă propria producție. În același timp, fructele moldovenești sunt apreciate pentru că sunt ecologice, iar sporirea calității acestora va spori șansele agricultorilor de a fi acceptați pe noi piețe internațioale".

Experți internaționali prezenți la eveniment au precizat că piața mondială este supraîncărcată cu pomușoare și mere de joasă calitate, iar șansa producătorilor agricoli din Republica Moldova este de a investi în calitate și marketing și a se orienta spre noi piețe de desfacere.

În acest context, Andriy Yarmak, reprezentant FAO, a declarat:"Piața mondială a merelor stagnează, în timp ce producția crește. Roada din Europa din acest an a atins cifra record de +3,4 mln tone, echivalentul a 40 roade anuale de mere proaspete din Republica Moldova. Nici pe viitor, piața fructelor și merelor nu prevede vreun deficit. În același timp, foștii și actualii importatori - Rusia, Uzbekistan, Georgia, Azerbaidjan, Tadjikistan, Ucraina - au început să cultive activ propria producție și se orientează spre exporturi." Potrivit expertului, producătorii din Moldova trebuie să se axeze spre noi piețe de desfacere, în special, Asia și Africa, să investească în noi tehnologii, soiuri solicitate pe piață, calitate și, într-o foarte mare măsură, în marketing. Cu referie la sectorul pomușoarelor, AndriyYarmak a declarat că și situația pomușoarelor, chiar dacă cererea pe piața externă este în creștere față de mere, nu este cu mult mai bună. "  În timp ce afinele se vindeau la începutul sezonului, în Europa, cu 2-3 euro/kg, prețul lor în Republica Moldova era de 12 euro. De asemenea, prețul zmeurei de calitate în Ucraina a căzut în ultimii 3 ani de la 2 dolari americani, până la 25 cenți, iar coacăza pe piețele din Polonia și Ucraina sunt supraîncărcate." Ca și în situația merelor, soluția propusă de experți este investiția în marketing și orientarea spre cerințele piețelor externe.

Potrivit experților FARM suprafețele ocupate de culturile bacifere sunt într-o creștere dinamică în ultimii ani. Anual, în mediu, se plantează cca 100 hectare, suprafața totală fiind de 3000 ha, de 3 ori mai mare față de anul 2012. Tot în această perioadă, producția de bacifere a crescut de peste 11 ori. Se remarcă și o diversitate în sortimentul de pomușoare - rafturile supermarketurilor locale, cu inscripția "produs in Moldova", au fost completate cu mure, afine și fructe goji.

Conferința Națională  „Fructele și pomușoarele Moldovei - eficiență în producere și marketing", a fost organizată de Federația Agricultorilor din Moldova (FARM), sub egida BERD și FAO, în cadrul unui proiect comun de asistență tehnică "Îmbunătățirea oportunităților comerciale cu valoare mare în Georgia, Moldova, Tadjikistan și Uzbekistan".  

 

 

Copyright © 2024 Agenția de Dezvoltare Regională Sud